Tuesday, January 03, 2012

Kamerautrustning.

Sedan sommaren har jag ingen kamera. Det är lite synd och lite jobbigt, för det finns en del man skulle vilja fotografera.
Så jag har försökt bestämma mig för vad jag ska använda istället för min gamla Canon.

Dels har jag inga canon-objektiv kvar, dels så har jag ingen blixt. Så det finns inget som håller mig kvar vid ett specifikt märke eller system.

Jag har efter mycket om och men kommit fram till att jag kanske borde fortsätta med Sony. Jag har ett minolta objektiv, liksom en väldigt enkel blixt med minoltafattning.

Alternativen är att försöka få tag på en begagnad Canon EOS 1d mkII eller 1ds mkII. Men de är dyra, även om det skulle ge kompatibilitet med min EOS 3 som nu är utan fungerande objektiv.
Men då behöver jag köpa nya objektiv till i vilket fall.
Har även tittat närmare på Nikons D300 och D300s, men inte känt mig helt övertygad för det är svårt att hitta något objektiv som jag tycker känns bra. Nikon har å andra sidan helt fenomenala blixtar, vilket är lockande.

Därför så verkar det som bäst alternativ nu är att få tag på en begagnad Sony A200 och börja med den och en begagnad Panasonic LX3 som ger väldigt bra vidvinkel och borde passa till gatu, landskap och vidvinkelfoto.

De nya Sony kamerorna har inte riktigt övertygat. De känns mer leksaker och kontrollerna på dem är för komplicerade för att kunna användas snabbt.

No comments: