Friday, June 24, 2011

2011/06 - 1 Go where?

So. Vart nu. Det finns. liksom en del möjligheter, inte många medn ändå. De finns.
Slutar jobbet snart. Då har jag lite tid att göra en del saker som behöver göras.
Vad ska man göra sen?
Och hur?

Det är inte en enkel fråga.
Jag söker både jobb och annat på olika håll. Men centralt är i alla fall följande.
Jag måste flytta därifrån jag bor nu. Och hitta ett lugnare ställe för tillfället att bo på. Kanske för en längre tid. Gärna så det finns en framtid i det.
Jag har liksom lite mycket olika delar av allt möjligt som måste klaffa. Men framför allt måste jag bestämma mig nu hur jag vill ha det.

Som Geograf har jag en hel del jag förhoppningsvis kan göra. Men det är tyvärr fortfarande så att de flesta om inte nästan alla av mina bekanta, vänner och andra har rätt så dålig koll. Det är inte konstigt, men symptomatiskt.

Vad gör en Geograf?
En geograf är en generalist som studerar och analyserar olika fenomen som sker på stora skalor på jordytan som rör allt mellan befolkning till ekologi, resurser och energifrågor. En som formulerar kontreta frågor som behöver lösas och som kan arbeta som en sorts storskalig koordinator. En som ser helheten och kan ta ansvar för den. Därmed också arbeta med planering och lösningar på sådana fenomen som blir till problem.

Det är en Geograf.

Just nu har jag jobbat på Skatteverket snart. Det är liksom mer en syssla för att få arbetslivserfarenhet eftersom det är offentlig förvaltning på en central myndighet. Hör liksom lite till.
Men sen då?
Först ungefär 2-3 månaders studier för att vila upp sig och skriva klart mina universitetssaker.
Efter det gäller det at hitta något jobb så länge man väntar på att kunna få den sista biten av examen klart med formaliteterna och så.
Egentligen behöver jag runt 4 månaders heltidsarbete, men det finns inte ekonomiskt ramutrymme för det.
Jag kollar liksom på att hyra något på runt max 3500 kr/månad för att kunna få lite lugn och ro och arbetsro. Både för att jag behöver vila och för att komma igång. Är rätt sliten efter det här halvåret vilket har mer med situationen hemma att göra mer än jobbet (jobbet är det som får det att hålla ihop tills nu).
Vilka jobb är jag intresserad av. Det beror på. Helst sådana som har såklart med min utbildning att göra och där jag kan göra nytta. I övrigt är det väl administration och dylikt som jag har erfarenhet i. Om det blir en hemsk konjunkturkrasch så spelar det såklart en mindre roll nog.

Helst hade jag nog bosatt mig i Mälardalen eftersom det är någorlunda nära till det mesta. Så länge det inte är Stockholm så. Under tiden måste jag också ordna mitt körkort så det blir något vettigt av det.


Det är mycket att göra och det som är jobbigast är nog att man inte har någon egen tillflyktsort liksom att det alltid sker inom en väldigt tight budget om man inte lyckas göra driften billig.


/Mark

No comments: