Thursday, September 10, 2009

Rigaresa. 02.



Seg dag. Vaknade sent. Var nyheter på TV när jag vaknade. Ryska. De berätta om någon gammal furstinna som är helgonförklarad och som firas i dag i ryssland. Det känns en smula avlägset. Ryska kyrkan har fått ett helt oproportionerligt uppsving senaste 10 åren. Var på TV nyss också ett program där det diskuterades att till Moskvas motsvarande kommunval att typ 104% av oppositionskandidaterna fick underkänt för att delta i valet. Låter en smula suspekt. De som deltog i programmet ställde sig skeptiska till att det skulle förhålla det så. Det bästa är att en av oppositionskandidaterna påstås ha förfalskat sin egen namnteckning. Det borde verkligen ses som en bedrift. 

 

En annan sak som jämt märker på rysk tv här är att det mesta är underhållningsprogram. Eller snarare att underhållningsprogrammen märks mycket mer, både för de har längre tv-tid, är fler och har mer reklamutrymme. Plus att den kommersiella reklamen bedrövlig och överallt.

Men det verkar inte brist på långa smala (snygga? - klichévarning) ryskor med långa ben som sjunger och har sig samt halvtjocka gubbar som försöker vara roliga. Man kanske borde kolla på Videocracy och jämföra sen med det ryska tv-utbudet.  En sak som jag finner en smula suspekt är också att det är så mycket vurm för Tsarryssland numera, när man enligt alla historiska beskrivningar kan sluta sig till att det var knappast något kul ställe att leva på. Men ändå så finns det någon sorts vördnad och idolisering av alla de där feodalherrarna. Och mustascher. Nu när jag skriver det här är det någon rätt stor man med kaftan och jättemustasch som sjunger något. Ljudet är avstängt - mormor orkade väl inte med dem heller antar jag.

 

Jag har en del fönstertejpande kvar. Trött på det. Tar sådan tid. Varför kan man inte instället köpa tunna gummiremsor. De är visserligen dyra, men det borde hålla bättre.

Ni kanske undrar vad som menas med det. Men det är helt enkelt att man tejpar kanterna mellan fönstren och fönsterkarmarna för vintern. Sånt gör på gamla fönster som inte rikt håller tätt. Såna fönster är också dubbla englasfönster. Nu byttes tv-sjungandet mot en uruselt dålig musikvide av Natasha Koroleva där hon och någon polare är med i någon total rip-off av en bladning av Den lilla sjöjungfrun och Lara Croft. Jadu.. .vad skall man säga. Kultur är en speciellt grej nog.

 

Aja, skall återgå till fönstertejpandet. Så man blir klara någon gång.



Bilder.











                                                                                          Hus vid parkeringsplats.





Vy mot en kyrka på en tvärgata.



Tuesday, September 08, 2009

Rigaresa.20090907 Dag 1.

Resans första dag var egentigen hemifrån till Stockholm till och sen till  färjän till Riga.  Jag kunde få tag på en helt OK tågbiljett (länge leve sista minuten) och åka med X2000 till Stockholm. Det är rätt skönt, även om man får sitta i en vagn med bebisar och andra ljudliga aktiviteter. Så småningom somnade bebisen också.  Har en anteckning kvar från tåget.


2009-09-02 Onsdag.

Tåg. Linköping – Stockholm.  11:48 (+/- 5 min).

På tåget nu. Kom på saker jag glömt.

1.       Laddaren till Kameran jag fått låna.

2.       Min G-shock Riseman. (väderstation).

Det är inte bra att jag glömt laddaren till kameran. Men egentligen är det lite sämre att jag glömt min Riseman. Den tål lite mer än min G-100 G-shock. Nu är det nog så att en klocka av den kalibern generellt sett är tålig. Men min G-100 verkar läcka ibland. Vilket jag inte riktigt gillar. Plus att den  är lite sliten.  Sen är Riseman en riktigt bra väderstation. Den har höjd, tryck och temperaturmätning. Gäller bara att hålla den utom synhåll för den är en smula dyr.

Måste också kolla om jag fick med mig någon usb a-b kabel. Då kanske jag kan ladda kameran med den. Om jag inte har någon med mig får jag antingen låna en av systern eller kanske låna hennes kamera. Den har mindre upplösning, men mycket större lins. Dock är den segare. Mer glas innebär mer vikt också. Och små servomotorer klarar inte av hur mycket som helst när de också skall vara billiga.

Har inte riktigt hunnit äta frukost. Tappade aptiten halvvägs någonstans. Så jag skall nog ta och äta med Louisa sen när jag är framme i Stockholm eller hemma hos föräldrarna.

Datorn funkar bra.

 

Fick precis sms, Louisa undrar om jag kan åka hem för att äta och packa om.

 

…datorn är lite seg ibland när man skriver mycket till hårddisken. Men som sagt. Det är förväntat. Det blir dock att skaffa en SSD så fort man får råd och så fort de sjunker i pris.

Det är fint ute. Solen har kommit fram och molen är fina. Intressant att se att det fortfarande är så mycket grönska ute när det på riksnyheterna talas att hösten är i ankommande.  Fast jag är inte så långt norrut än heller, så vi märker inte det så mycket på den här tiden av året nere i Östergötland.

Vi märker mest att det blåser på slättlandet.

Det sover, liggandes över två säten, en und kvinna på platserna över mittgången. Hon är sådan semi-moderiktigt klädd och såg i allmänhet en smula trött ut. Anledningen är nog att bebisen är hennes.  Att resa med ett litet barn verkar rätt jobbigt. Och rätt omständigt. Barnvagnen med den sovande bebisen står 2.5 m 50 grader till höger som där jag sitter. Den ser inte ny ut, men designen på den är desto mer en sådan som skulle få K och framför allt E att bli lätt yra av glädje. Den är helt enkelt brun och grå och lite rutigt mönstrad. Den liksom utstrålar 70-tal. Och den har hårda hårdgummihjul också med en lite mer klassisk svensk upphängning. I övrigt är det rätt tyst i vagnen. Folk sover, pratar lågmält någonstans längre bort och tågets ljud har överhanden  för tillfället. Rätt fint ljudlandskap. Man hör venlitationen.


Tågdelen är den trevligaste delen av hela resan, medan färjan är den minst intressanta och bekväma.

Var framme förhållandevis tidigt, så jag han hem till föräldrarna och packa om från min lilla haglöfsryggsäck till min gamla trotjänare, en stor reseryggsäck som köpts på stadium for rätt länge sedan.

Blev en rätt obekväm packning i alla fall. Min mor har bett mig att ha hem massa godsaker och annat jox så tanken var att jag skulle få med mig en liten bagagetvåhjuling, vad de nu heter. Typ för att ställa en resväska på. Men jag hittade bara resväskan och inte hjulgrejen, så därför får det bli min Boblbee väska som får tas med tillsammans med min reseryggsäck. Det kommer bli jobbigt att släpa på tre tårtor, honungsburkar etc.

 

Hade med mig också två paket smör till mormor. Helt vanliga smörpaket. Vet inte varför det är så extremt nödvändigt, men det svenska smöret verkar vara en aning bättre än det lettiska.

(needless to say, de var helt mjuka när jag var framme).

 

Hann precis till färjan och fick med mig två a4 papper med instruktioner och en att göra lista. Den har visat sig vara synnerligen svårläst. Jag har svårt att förstå skriven ryska numera. För lite träning. Även om det är tydligt skrivet. Hade önskat något på engelska instället.

Själva överfarten är egentligen rätt tråkig. Det var fullt i hytten, jag hade köpt en del ai B-hytt för 4 pers.

Folekt var trevliga, men det är ändå en smula jobbigt att resa i en full hytt. Det blir sjukt kvavt och trångt eftersom de är alltid dimensionerade för smått och ventilationen är alltid undermålig.  Dessutom känns det alltid som om alla på färjan är misstanksamma mot varandra, allt försöker smygtitta på varandra som om det vore någon sorts vilda västern ställe.

Kom till Riga på förmiddagen, färjan vara lite tidig. Efter att ha visat en medpassagerare vägen till bussterminalen så gick jag hem så småningom. Det var rätt trevligt att se mormor.

Riga som sådant verkade ha blivit en aning sunkigare. Om man skulle säga att 2006 och 2007 var Riga sent så är staden nu lite som 2003 ungefär. Det har liksom gått bakåt. Mer hål i vägarna, mer skräp lite överallt. Skillnaden är dock att det är mindre folk ute eller egentligen överhuvudtaget. Det är lite för tomt ibland. Klart är nog att finanskrisen gjort sitt men inte bara nog.

 

Hann inte så mycket den dagen, mer än att gå handla lite mat och gå kolla efter lite grejer.

 

Bilder kommer. Jag var precis klar med blogginlägget när webbläsaren kraschade. 

Wednesday, December 24, 2008

Jul 2008. Ingen Jul här inte.

I hallstahammar. /Västmanlands Län.

Jag firar inte Jul. Inte längre i alla fall. Tröttnat på det hela.

Hur som helst är finns det annat som just nu är viktigare. Studier och jobbsökande inte minst. Även om det är såklart en öppen och sannolikt obesvarad fråga hur man skall få jobb med finanskris, likviditetsproblem och nedskärningar. Framför allt om man är ung och typ snart färdigutbildad. Inte minst om man saknar en del av de erfarenheterna som ofta efterfrågas. Inte ensam om det. En kompis (med erfarenheter) samt andra lite lösa bekanta är mer arbetslösa i egentlig mening, trots ett CV som är gedignare än mitt och kunskaper som i alla fall enligt både medier och annat borde efterfrågas med ljus och lykta. Det är många saker som bidrar till möjligheten att få jobb, inte minst vart man bor. Östergötland verkar vara ett rätt öde ställe för samhällsvetare. Är man programmerare däremot verkar det finnas jobb.


Mina prioriteter just är dock mer fokuserade på att hålla jämn studietakt, ordna studieplats till våren och bestämma mig om jag skall ta ut examen snart.

Samt kanske försöka hitta en billig laptop. Fast jag vill egentligen inte ha en. Det är omständigt, men verkar bli att viktigare att kunna komma åt sin mail/internet/dokument/ överallt.

Har sålt kameran också för övrigt, även om det var länge sedan.


/Teheimar.

Thursday, October 02, 2008

Kameran säljs.

Jag säljer min kamera.

Jag behöver pengarna till annat och har inte så mycket att välja på. Vet inte hur det kommer gå med att fotografera, men det lär bli en lång paus. Det är långt till en Nikon D700 eller dylikt liksom. Eller en D300 för den delen. Hade helst sluppit sälja den och istället köpt en 10-17 mm 4.0 objektiv från Sigma.
Kameran säljs för 1800 kr + objektivet om någon vill ha.

/Teheimar.

Sunday, June 15, 2008

Away along the Rift

Jag vill bort och resa någonstans. Tråkigt här.
Det känns som man skulel vilja se något inte helt nytt, men någonstans där man inte varit och fotografera något som annar inte blir fotograferat eller som andra glömt om. Världen är inte enbart det som är trend.
Posted by Picasa

Monday, April 28, 2008

Tinnerö

Var i Tinnerö häromdagen. Var fint, trots grå väder och rätt så fuktigt. Kändes lite som om det skulle börja åska. Bilden här till höger är därifrån. Dock var det inte så hotfullt mörkt, det där är vad man kan göra med RAW när man konverterar bilden.

Det visade sig att Rosenkällasjön vad mycket mindre än vad jag trodde att den skulle vara, liksom att Eklandskapet i Tinnerö var riktigt imponerande.
Dcok måste det påpekas att jag hört att det skall ha varit trefaldigt större (och tätare) för ungefär 150 år sedan, vilket betyder att det måste ha sett något alldeles magnifikt ut.
Posted by Picasa

Tuesday, July 10, 2007

Arvika 2007.

Skall till Arvika imorgon.
Skall rapportera för Corren lite från festivalen.
Om jag har tur och hittar någon anslutningspunkt, alternativt ordnar detta från mobilen så kan man följa lite av rapporteringen här. Dock blir det nog utan bilder.
 De kommer senare.

 /Mark

Wednesday, June 22, 2005

Right now most things are really not funny. thought the sun is in full shine outside. I worked last nigth untill very late (5Am), and still wasn't able to get a decent solution for the new site version. It's sometimes just too much. Can't get myself to like it. Feels like I do it just becasue I dislike it so much after some time. Ugly solutions are really bad. Also even if the weather is good I don't fell like ( energy reasons and other means) to go out. It would hurt with some vitamin D and E (and all the other stuff that the sun makes people produce). Instead I am either working on the site, reading, doing nothing (really) or doing the friggin' piece of trash called Avlee.tk v.4.1 The biggest challenge yet is the working template for the slow connection. I suddenly realized that 56kbps is basically bollocks of a speed, if you want to use it for imaging. It' really hard to make the images large for those speeds., and still maintain a decent loading time for the website. Honestly, who want's to sit and wait for 2 mins for a site to load? And then it will still be very uninteresting, won't it? So, to keep it short. I feel disgusted and not very sensible. / Mark (Teheimar).

Posted by Hello

Thursday, June 16, 2005

This day has been kind of tiresome. I have been preparing some images to an DJ (www.djlafleur.com) and am now ready with the relase. What more, I have to bya the bills and so too. That's always an dreadful experience, since it seems that funds are never realyl sufficient in one or another way. Also. I will be launching an change to my site, but that's not really ready yet. I myself am kind of depressed, mostly since this summer is going to be and very hm... local one. I will not travel anywhere as it seems today, and I might not be able to do things in the mannar that I would like them to be done. Also I must figure out how to buy/rent and digital slr, since doing serious photgraphy in analog - Old school" is way to expensive. I just can't affod it. Far too expensive aside from being rather polluting on the environment becasue of all the silver that is used in photofilms. - Mark.

Grafitti at the railroad.


Posted by Hello

Saturday, April 02, 2005

A glass of champagne from the latest Fever @ NH. 1 year party celebration.

Posted by Hello

Friday, March 25, 2005

An image from NH Fever session the 18 March. An Danish guy, who obviously likes to party hard. :-) ©Teheimar

Posted by Hello

Thursday, March 10, 2005

Image 3. Romantic image of our nice guild in Alliance territory. Rather peaceful isn't it?

Posted by Hello
Image 2 fron the excursion to Stormwind. Priteas and Ninjas of NIfelehim dancing in Grom'Gol basecamp.

Posted by Hello
Image 1 from the excursion to Stormwind on Burning Legion.

Posted by Hello

Sun and wind.

It's been a long last week, and this ones been even more intensive. forutnately. my bike is now repaired so I don't have to take the bus or walk.
Next week will be sligtly more interesting I hope.
Yesterday my guild organized a sort of "picknick raid" to Stormwind in Wow.
It was pretty fun. Especially since nearly all of the guilmembers were present.
Here the weather is getting warmer. Slowly, but still warmer.
I wonder how Kémmotar is doing, far away as he is.
Have not heard so much form him.
Take a llok at the images form the raid.
/ Teheimar.

Monday, March 07, 2005

Image taken at the latest NH Fever.

Posted by Hello

Busy days

Well, the days are busy this time of the year.
And today especially since I woke up late.

Sunday, March 06, 2005


The Storms image. (preview).
Posted by Hello

Storms image..

Well, the first post here.
I have ocmpleted an image. Nearly.Itäs not really ready. But here is a preview anyway.